Elke school uniek en toegankelijk

Het aangenomen amendement over herziening van artikel 23 van de Grondwet, met name een herziening van de onderwijsvrijheid, dat werd aangenomen op het GroenLinks-verkiezingscongres 2016 zorgde ook in de partij voor de nodige beroering. Dat was aanleiding voor De Linker Wang en de GroenLinks Onderwijswerkgroep tot een besloten expertmeeting over onderwijsvrijheid op 20 mei. Emeritus-hoogleraar Siebren Miedema sprak op die bijeenkomst. Hij wil het onderwijssysteem vernieuwen en alle scholen uniek en toegankelijk voor iedereen maken.

Dit jaar wordt herdacht dat honderd jaar geleden de onderwijspacificatie grondwettelijk werd vastgelegd. Als vervolg op de onderwijsvrijheid die in 1848 in de grondwet was vastgelegd, kwam in 1917 de financiële gelijkstelling van openbaar en bijzonder onderwijs tot stand. We zien dat vanaf 1848 tot ongeveer 1920 sprake was van een interpretatie van de onderwijsvrijheid in ruime zin. Het gaat om de pedagogische identiteit of de pedagogische zelfstandigheid van de school. Vanaf 1920 is in onderwijspolitiek en onderwijsbeleid deze bredere interpretatie geleidelijk vervangen door een smallere interpretatie met de focus op de godsdienstige of levensbeschouwelijke identiteit van de school.

Simplistische gedachte
Juist die smallere interpretatie van het begrip ‘onderwijsvrijheid’ heeft bij de veranderde maatschappelijke omstandigheden als ontzuiling, kerkverlating en secularisatie niet zozeer de vraag doen opwerpen naar de legitimiteit van de onderwijsvrijheid, maar wel die naar de legitimiteit van de verhouding van openbare en bijzondere scholen. Een verhouding die door de tijd heen tamelijk gelijk is gebleven. Hoewel open bijzondere scholen zich op een open en gastvrije manier presenteren en op geen enkele manier leerlingen willen bekeren of willen toe leiden naar een geloofsgemeenschap, leverde en levert die ongeveer gelijk gebleven ratio voortdurend irritatie op bij tegenstanders van bijzonder onderwijs. Er wordt uitgegaan van de simplistische gedachte: ‘Minder kerkgangers, dus hierdoor minder ouders die voor bijzonder onderwijs kunnen kiezen’. De informatie dat, zoals blijkt uit empirisch onderzoek, keuzemotieven van ouders samengesteld zijn uit een mix van een aantal voor hen relevante keuzeaspecten, wil er bij velen maar niet ingaan.

 

Het volledige artikel leest u in het oktobernummer van magazine De Linker Wang.

Dit bericht was geplaatst inNieuws and tagged , . Bookmark the permalink. Zowel reacties als trackbacks zijn gesloten.
  • Over de Linker Wang

    De Linker Wang is de werkgroep voor religie en politiek van GroenLinks en staat voor politiek met compassie. De Linker Wang wil vanuit religieuze en levensbeschouwelijke bronnen de compassie met mens en leefomgeving omzetten in politiek handelen. We doen dat door te informeren en door gesprek te faciliteren.

  • Jubileumsymposium op zaterdag 2 april

    Op zaterdag 2 januari vindt in Utrecht het jubileumsymposium van De Linker Wang plaats, met als motto ‘Naar een waardegedreven, progressieve politiek’. Sprekers zijn Corinne Ellemeet, Joke Hermsen, Janneke Stegeman, Joost Röselaers en Nadia Bouras.

  • Nieuwjaarsbijeenkomst 30 januari

    Ook het jaar 2022 starten we met een nieuwjaarsbijeenkomst! Dit doen we op zondagmiddag 30 januari. Vanwege de coronamaatregelen zal dit een online bijeenkomst zijn. Tijdens deze bijeenkomst blikken we terug op het afgelopen jaar en kijken we vooruit naar wat het nieuwe jaar ons brengt. Speciale gast tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst is Samir Bashara, bestuurslid [lees meer…]

  • Aanmelden voor nieuwsbrief

  • Komende activiteiten

  • Volg ons!

  • Tweets

    • Wie ons symposium helaas niet ter plekke kan bijwonen in het #stadsklooster hier de link naar de livestream https://t.co/aBE9VU8pTh - ongeveer 2 maanden geleden