Elke school uniek en toegankelijk

11_x_wikimedia_werkplaats_kindergemeenschap_klaslokaal_01

Het aangenomen amendement over herziening van artikel 23 van de Grondwet, met name een herziening van de onderwijsvrijheid, dat werd aangenomen op het GroenLinks-verkiezingscongres 2016 zorgde ook in de partij voor de nodige beroering. Dat was aanleiding voor De Linker Wang en de GroenLinks Onderwijswerkgroep tot een besloten expertmeeting over onderwijsvrijheid op 20 mei. Emeritus-hoogleraar Siebren Miedema sprak op die bijeenkomst. Hij wil het onderwijssysteem vernieuwen en alle scholen uniek en toegankelijk voor iedereen maken.

Dit jaar wordt herdacht dat honderd jaar geleden de onderwijspacificatie grondwettelijk werd vastgelegd. Als vervolg op de onderwijsvrijheid die in 1848 in de grondwet was vastgelegd, kwam in 1917 de financiële gelijkstelling van openbaar en bijzonder onderwijs tot stand. We zien dat vanaf 1848 tot ongeveer 1920 sprake was van een interpretatie van de onderwijsvrijheid in ruime zin. Het gaat om de pedagogische identiteit of de pedagogische zelfstandigheid van de school. Vanaf 1920 is in onderwijspolitiek en onderwijsbeleid deze bredere interpretatie geleidelijk vervangen door een smallere interpretatie met de focus op de godsdienstige of levensbeschouwelijke identiteit van de school.

Simplistische gedachte
Juist die smallere interpretatie van het begrip ‘onderwijsvrijheid’ heeft bij de veranderde maatschappelijke omstandigheden als ontzuiling, kerkverlating en secularisatie niet zozeer de vraag doen opwerpen naar de legitimiteit van de onderwijsvrijheid, maar wel die naar de legitimiteit van de verhouding van openbare en bijzondere scholen. Een verhouding die door de tijd heen tamelijk gelijk is gebleven. Hoewel open bijzondere scholen zich op een open en gastvrije manier presenteren en op geen enkele manier leerlingen willen bekeren of willen toe leiden naar een geloofsgemeenschap, leverde en levert die ongeveer gelijk gebleven ratio voortdurend irritatie op bij tegenstanders van bijzonder onderwijs. Er wordt uitgegaan van de simplistische gedachte: ‘Minder kerkgangers, dus hierdoor minder ouders die voor bijzonder onderwijs kunnen kiezen’. De informatie dat, zoals blijkt uit empirisch onderzoek, keuzemotieven van ouders samengesteld zijn uit een mix van een aantal voor hen relevante keuzeaspecten, wil er bij velen maar niet ingaan.

 

Het volledige artikel leest u in het oktobernummer van magazine De Linker Wang.

Dit bericht was geplaatst inNieuws and tagged , . Bookmark the permalink. Zowel reacties als trackbacks zijn gesloten.
  • Over de Linker Wang

    De Linker Wang is de religiewerkgroep van GroenLinks en staat voor politiek met compassie. We laten ons inspireren door mensen voor wie geloof of spiritualiteit bijdraagt aan duurzaamheid, vrede en gerechtigheid.
    Religie kan inspireren tot samenwerking maar ook tot tegenspraak en kritiek. Het gesprek hierover voeren we in ons magazine en tijdens debatten en ontmoetingen.

  • ** Geannuleerd ** Kunstmatige intelligentie: wie programmeert, regeert?

    Kunstmatige intelligentie is hot; dagelijks krijgen we nieuwe toepassingen voorgeschoteld. Hoe gaan we daar als samenleving mee om? Krijgt kunstmatige intelligentie de aandacht van politiek en ethiek die nodig is? Over deze vragen gaat het tijdens een bijeenkomst van De Linker Wang in Utrecht op 20 juni.

  • Voorspelbaarheid troef in ‘islamdebat’

    Sinds het voorjaar van 1989, na de Rushdie affaire, wordt er in Nederland gedebatteerd over ‘de islam in Nederland’ en over ‘moslims in Nederland’. Het verloop van de Rushdie-affaire vertoonde een patroon dat zich later steeds weer zou herhalen. Dit stelt Ewoud Butter in een artikel op de website Republiek Allochtonië  In de jaren ’70 [lees meer…]

  • Aanmelden voor nieuwsbrief

  • Volg ons!

  • Tweets