Redactioneel, maart 2009

Geluk

Je kunt het hebben. Je kunt het zijn. Of je gelukkig voelen. Van geluk spreken. Je kunt geluk wensen, gelukkig maken. Maar het ligt spreekwoordelijk in een klein hoekje.
Gelukkig zijn is misschien wel het meest gemeenschappelijke doel van de mensheid. Maar hoe mensen denken dit doel te kunnen bereiken, verschilt enorm. Het streven naar geldelijke rijkdom is wijdverbreid. Van bankiers en financiers die iets te genereus geld hebben geleend tot de mensen die dat graag wilden lenen. Geld als weg naar geluk brengt inmiddels wereldwijd meer ongeluk dan geluk. Geld, of beter geldzucht, maakt inderdaad niet gelukkig.
Nee, dan kun je veiliger streven naar gelukkig voelen. In de liefde bijvoorbeeld. De meeste Hollywoodfilms hebben een ‘happy end’, omdat de hoofdpersonen het geluk hebben dat ze elkaar vinden. ‘En ze leefden nog lang en gelukkig…’. Velen proberen deze weg, getuige het grote aantal deelnemers aan datingsites en de groeiende populariteit van Valentijnsdag.
Nog weer anders is de benadering van het tijdschrift Happinez ‘het eerste mindstyle magazine over leven met hart en ziel.’ Het is voor mensen die ‘een extra dimensie aan hun leven willen geven in combinatie met een pure, stijlvolle manier van leven’. Het schotelt de geluksconsument een scale aan activiteiten voor, van mediteren, reizen naar nog groene en rustgevende, dus vaak verre bestemmingen, tot workshops wellness, massage of zelfinzicht. En prijst producten aan die geluk moeten brengen. Opvallend aanwezig zijn oosterse denkers en methodieken. Opvallend afwezig zijn westerse religieuze tradities. Behalve de populaire Benedictijner monnik Anselm Grün, maar hij zegt dan weer: ‘Het gaat er niet zozeer om dat je in God gelooft, maar dat je gevoel hebt voor het geheim en het mysterie van het leven. Dat je voelt dat er iets groter is dan wijzelf – dát hoort bij geluk.’ Ook politieke en maatschappelijke onderwerpen zijn schaars.
Femke Halsema definieert geluk in de ondertitel van haar nieuwe boek als ‘voorbij de haast, hufterigheid en hyperconsumptie’. Hiermee lijkt ze aan te sluiten bij de spirituele levensstijl: geluk als geestesgesteldheid die maatschappelijk ongewenst gedrag kan verminderen. Maar ze is natuurlijk politicus, en geluk heeft bij haar dus vooral een politieke dimensie. Hoe zij die brug slaat, beschrijft Theo Brand.
Ze wil onder meer het Bruto Nationaal Product, de maatstaf die onze welvaart in geld uitdrukt, inruilen voor het Bruto Nationaal Geluk. In het Himalayastaatje Bhutan doen ze dat al. Hoewel economisch arm, geldt Bhutan als een van de gelukkigste landen van Azië. De fotomiddenpagina’s brengen het in beeld.
Het voorstel voor het nieuwe profiel van De Linker Wang in het vorige nummer legt eveneens de nadruk op innerlijke kwaliteiten: mildheid, mededogen en geweldloze communicatie. Uit de kritische reacties in dit nummer spreekt vooral de zorg dat de aandacht voor spirituele ontwikkeling ten koste zal gaan van politieke en maatschappelijke inzet voor kwetsbare mensen in de samenleving. Er valt heel wat te discussiëren – uiteraard geweldloos – tijdens de landelijke bijeenkomst van ons platform op 21 maart.
Meer voer voor deze discussie biedt het interview met een theoloog die niets ziet in christelijke politiek, of de manier waarop de eeuwenoude monnikenregel van Benedictus ook nu vorm kan krijgen in het dagelijks leven. Is het een roeping? De exegese over Mozes biedt misschien uitkomst. Dit alles en meer in dit nummer.

Herman Radstake
eindredacteur

  • Over de Linker Wang

    De Linker Wang is de religiewerkgroep van GroenLinks en staat voor politiek met compassie. We laten ons inspireren door mensen voor wie geloof of spiritualiteit bijdraagt aan duurzaamheid, vrede en gerechtigheid.
    Religie kan inspireren tot samenwerking maar ook tot tegenspraak en kritiek. Het gesprek hierover voeren we in ons magazine en tijdens debatten en ontmoetingen.

  • Zeventig jaar Wereldraad van Kerken

    De Wereldraad van Kerken bestaat zeventig jaar. Dat wordt op 23 augustus gevierd in Amsterdam, de stad waar de organisatie in 1948 ook werd opgericht. Het eerste deel van de dag bestaat uit een pelgrimage van gerechtigheid en vrede door de stad. Vanaf 16.00 uur is er een viering in de Nieuwe Kerk in Amsterdam [lees meer…]

  • Waken in de Lijdenstijd bij Schiphol

    In de tijd voor Pasen waken kerken uit Amsterdam en omgeving bij het Justitieel Complex Schiphol om de gevangenen die daar vastzitten, een hart onder de riem te steken. De wakes beginnen op Aswoensdag 14 februari.

  • Aanmelden voor nieuwsbrief

  • Volg ons!

  • Tweets

    • Bij het CDA hebben ze het blijkbaar nog steeds niet door. Jezus was geen fatsoensrakker. Hij veegde de tempel schoon https://t.co/3d082SyWo2 - ongeveer 10 uur geleden
    • Interessant: Rochus Zuurmond levert in zijn nieuwe boek een andere kijk op Bijbelse ethiek. Het gaat minder om rege… https://t.co/01pt8snpqq - ongeveer 2 dagen geleden
    • We kunnen ook zeggen: te ontkrachten #westersewaarden https://t.co/lARWcADrnY - ongeveer 2 dagen geleden
    • Oog voor de joodse wortels van het christendom gaat prima samen met kritiek op de zeer gewelddadige bezettingspolit… https://t.co/9d68HaWz4r - ongeveer 3 dagen geleden